دسته‌بندی نشده

انواع موم های دندانپزشکی و دندانسازی

وبلاگ آپتودنت | انواع موم های دندانسازی

تمام چیزی که از موم های دندانپزشکی و دندانسازی باید بدانید

موم‌های دندانپزشکی و دندانسازی از مواد مختلف تشکیل شده‌اند که بسته به کاربردهای مختلف، از جنس‌های متفاوتی ممکن است ساخته شوند. این مواد ممکن است شامل مواد طبیعی و مصنوعی باشند. در زیر توضیحاتی در مورد مواد و متریال های مختلفی که برای تولید موم‌های دندانپزشکی و دندانسازی استفاده میشود آورده شده است:

  1. پارافین طبیعی: پارافین یک نوع ماده شمعی است که به طور طبیعی از مواد معدنی تولید می‌شود. در برخی موارد، موم‌های دندانپزشکی با استفاده از پارافین طبیعی ساخته می‌شوند.
  2. مواد مصنوعی مشابه پارافین: برخی از موم‌های دندانپزشکی با استفاده از مواد مصنوعی ساخته می‌شوند که خواص مشابهی با پارافین دارند. این مواد به عنوان جایگزین‌های مناسب در برخی موارد می‌توانند به کار روند.
  3. پلیمرها: برخی از موم‌های دندانپزشکی از پلیمرها تشکیل شده‌اند. پلیمرها موادی هستند که از ترکیب واحد‌های کوچکتر به نام مونومرها تشکیل شده‌اند و می‌توانند به شکل طبیعی یا مصنوعی تولید شوند.
  4. مواد سیلیکونی: برخی از موم‌ها ممکن است از مواد سیلیکونی تشکیل شده باشند. این مواد اغلب از نظر انعطاف‌پذیری و پاسخ به حرارت مناسب هستند.
  5. مواد هیبریدی: ممکن است موم‌ها با ترکیب مواد مختلف به وجود آمده و خواص مشخصی داشته باشند. به عنوان مثال، ممکن است از ترکیب پلیمرها با مواد طبیعی مانند پارافین برای ایجاد خواص خاص در موم‌های دندانپزشکی استفاده شود.

در نتیجه، جنس موم‌های دندانپزشکی به طور کلی از مواد طبیعی و مصنوعی با خواص و ویژگی‌های مختلف تشکیل شده است و بسته به کاربرد مورد نظر ممکن است ترکیب‌های متفاوتی داشته باشند.

 

موم دندانپزشکی و دندانسازی

 

انواع موم های دندانپزشکی و دندانسازی

در زیر تلاش شده تا انواع موم های موجود در صنعت دندانپزشکی و دندانسازی را جمع آوری کنیم لازم به ذکر است که بسیاری از این موم ها در حال حاضر در بازار ایران موجود نمیباشد و صرفا برای اطلاع رسانی شما خوبان گرد آوری شده است.

 
 
  1. موم‌های مدل‌سازی (Modeling Wax): این موم‌ها به طور عمده برای ساختن مدل‌های دقیق از دندان‌ها و بافت‌های نرم فک و دهان مورد استفاده قرار می‌گیرند. این مدل‌ها می‌توانند به عنوان الگوهای اولیه برای تهیه پروتزها، ترمیم‌ها، و ترتیب دندان‌ها در ارتودنسی استفاده شوند.

موم مدلینگ

 

  1. موم‌های تعمیری (Restorative Wax): این موم‌ها برای تعمیر کوچکترین خرابی‌ها در سطح دندان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. مثلاً برای تعمیر حفره‌های کوچک در دندان‌ها یا تعمیر پرکرات‌ها.
  2. موم‌های براکت (Bracket Wax): این موم‌ها برای پوشش براکت‌های ارتودنسی به منظور جلوگیری از ایجاد تحریک و آسیب به بافت‌های نرم دهان مورد استفاده قرار می‌گیرند. این موم‌ها می‌توانند کمک کننده‌ای در راحتی و راحتی بیشتر بیماران ارتودنسی باشند.

Bracket Wax

  1. موم‌های پایه (Base Plate Wax): این موم‌ها برای ساخت پایه‌های تستی در تهیه پروتزهای دندانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این پایه‌ها به عنوان یک مرجع اولیه برای ساختن پروتزهای ثابت و موقت استفاده می‌شوند.

  1. موم‌های ساختاری (Structural Wax): این موم‌ها برای ایجاد ساختار‌های پروتزی مانند صفحه‌های پیش‌آماده برای پروتز‌های ثابت و موقت استفاده می‌شوند. این صفحه‌ها به عنوان قالب‌های اولیه برای ساخت پروتزهای دندانی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  2. موم‌های مطبوعاتی (Impression Wax): این موم‌ها برای ساختن تصویر دقیق از دندان‌ها و بافت‌های دهان به منظور تهیه مدل‌های دقیق برای پروتزها و ترمیم‌ها استفاده می‌شوند. این تصاویر مطبوعاتی به عنوان پایه‌ای برای ساختن پروتزهای دندانی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  3. موم‌های ترمیمی (Casting Wax): این موم‌ها برای ساخت مدل‌های دقیق از اندازه و شکل قالب‌های مختلف استفاده می‌شوند که در فرآیند ریخته‌گری پروتزهای دندانی استفاده می‌شوند. این موم‌ها کمک می‌کنند تا قالب‌های دقیق‌تر و بدون نقص ساخته شوند.

  1. موم‌های ترمیمی تزریقی (Injectable Casting Wax): این موم‌ها برای استفاده در فرآیند ریخته‌گری پروتزهای دندانی به روش تزریق به کار می‌روند. این روش به کارگیری موم‌های تزریقی باعث سهولت در ساخت قالب‌ها و پروتزهای دقیق‌تر می‌شود.

  1. موم‌های آرتیستیک (Artistic Wax): این موم‌ها برای ایجاد طرح‌های زیبا و هنری بر روی پروتزها و ترمیم‌های دندانی به منظور تطابق با ظاهر طبیعی دندان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. این موم‌ها به دندان‌پزشکان و دندانسازان امکان می‌دهند تا پروتزها و ترمیم‌ها را با جزئیات زیبا و واقع‌گرایانه خلق کنند.

موم‌های آرتیستیک (Artistic Wax)

  1. موم پنتیک (Pontic Wax): موم پنتیک یک نوع موم دندانپزشکی است که به عنوان یک موم ترمیمی برای ترمیم‌های کامپوزیتی استفاده می‌شود. این نوع موم دارای ویژگی‌هایی است که در کاربردهای خاصی مانند ترمیم‌های با آرتیکوله شکل‌دهی و کنترل تغییر رنگ در حین سفت‌شدن مواد ترمیمی مفید است.

موم پنتیک

  1. موم چسب (Stick Wax): موم چسب به عنوان یک موم دندانپزشکی به کار می‌رود که معمولاً برای تعمیرات موقتی و ترمیم‌های کوچک استفاده می‌شود. این نوع موم از طریق گرمای مخصوص آن نرم شده و به دندان چسبانده می‌شود.

  1. موم توری (Tori Wax): موم توری بیشتر برای کاهش ایجاد تحریک در نقاطی از دهان که به عنوان توری (پخته) شناخته می‌شوند، استفاده می‌شود. توری‌ها توده‌های استخوانی در دهان هستند که ممکن است به دلایل مختلفی شکل گرفته باشند.
  2. موم بایت (Bite Wax): موم بایت برای تهیه اندازه‌گیری دقیق از نسبت دندان‌ها و رابطه بین دندان‌های بالا و پایین استفاده می‌شود. این اندازه‌گیری‌ها به منظور تهییه پروتزها و ترتیبات دندانی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

  1. موم بیدینگ (Beading Wax): موم بیدینگ یا باکسینگ یکی از روش های ساخت کست میباشد، این روش به برداشت جزئیات بیشتر از قالب کمک شایانی کرده و شکل مطلوبی به قاعده کست میدهد و از خاصیت آن میشود به ثبت بالای لندمارک های دهان اشاره کرد.
  2. موم بار (Bar Wax): موم بار برای ایجاد اتصال بین بارهای مختلف در پروتز‌های بارپشتی استفاده می‌شود. این اتصالات باید دقیق و محکم باشند تا پروتز به درستی کار کند.

  1. موم ریلاین (Relining Wax): موم ریلاین به منظور تعویض قسمت‌های نرم و ترمیمی پروتز‌های دندانی به منظور بهبود انطباق و راحتی بیشتر بر روی بافت‌های دهان استفاده می‌شود.
  2. موم کروشه (Hook Wax):در اغلب موارد، موم‌های کروشه برای ایجاد اتصالات یا همان کروشه‌ها در سیستم‌های ارتودنسی و پروتزهای دندانی استفاده می‌شوند. این موم‌ها به عنوان یک نوع پوشش موقتی بر روی کروشه‌ها قرار داده می‌شوند تا از ایجاد تحریک یا اصطکاک ناخواسته با بافت‌های دهان جلوگیری شود.

یک نمونه از موم کروشه

 

همانطور که بالاتر گفته شد در حال حاضر بسیاری از این موم ها در بازار تجهیزات دندانپزشکی ودندانسازی ایران موجود نیست لذا خواهشمندیم پیج فروشگاه اینترنتی آپتودنت دنبال کنید تا هم از اطلاعات منتشر شده بهره ی کافی را ببرید هم در صورت موجود شدن مطلع شوید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *